Teilentladungsmessungen an Gießharztransformatoren vor Ort - eine technische Herausforderung?!

Dipl. Ing. Frank Busse absolvierte von 1982 bis 1987 ein Studium der Elektrotechnik an der TU Dresden. Von 1987 bis 1996 war er als Entwicklungsingenieur und später als verantwortlicher Projektingenieur im Transformatorenwerk Berlin Oberschöneweide (später AEG TRO) beschäftigt. Von 1996 bis 2005 war er Konstruktionsleiter und später Technischer Leiter der HSP Hochspannungsgeräte Porz GmbH. Seit 2006 ist er als Senior Consultant bei der IPH Institut "Prüffeld für elektrische Hochleistungstechnik" GmbH tätig und für den Bereich Expert Advice verantwortlich. Er ist Mitglied im DKE K321 (Transformatoren), DKE K451 (Isolatoren), DKE K451.1 (Starkstromdurchführungen) sowie im DAK CIGRE A2 (Transformatoren) und arbeitete in diversen IEC- und IEEE- Normungsarbeitsgruppen mit.


Partial discharge measurements on cast-resin transformers made on-site – a technical challenge?!

The on-site condition analysis of cast-resin transformers by means of partial discharge measurements forms an important aspect for the ensured availability or the strategically planned replacement of the operating equipment, respectively. This aspect is of special importance because of the high costs in case of damage and/or failure and the required high availability of transformers at wind turbine applications. But also for strategically important transformers in use in the industry, condition analysis is increasingly gaining significance. This paper derives the normative basis for on-site partial discharge measurement and explains the necessity of a three-phase partial discharge measurement. With the WV 18-18/1.4 test source for induced voltage testing, there is available a source the modular design of which allows to perform these measurements on transformers up to a power size of 8000 kVA even at poorly accessible locations. Based on case studies, various aspects of the performance of on-site partial discharge measurements shall be explained and discussed.